tirsdag 10. juli 2012

Ryllik: En super nytteplante!

Ryllik er en super "hagehjelper". Fra gammelt av ble den kalt "plantelegen", og i mange urtebøker står det at det betyr "planten som læger" - med andre ord en medisinplante. Og det er den absolutt! Den er uunnværlig i husapoteket!  Men jeg lurer allikevel litt på om ikke dette gamle navnet "plantelegen" like gjerne kan bety "den som læger planter"?  For det gjør den!

For noen år siden plantet jeg inn noen ryllikplanter under en solbærbusk som var over 20 år gammel, og bare produserte en håndfull solbær i året - til tross for skikkelig beskjæring og gjødsling. Neste sommer hadde busken fått ungdommen tilbake, og var tung av svære bærklaser......

Så ble jeg stadig mer plaget av meldugg på jordbærene - og det inntraff stadig tidligere. Jeg stakk ganske mange hvitløksbåter ned i jordbærsengene, og plantet inn ryllik langs sidene. Har aldri hatt meldugg siden...........

Et ungt (fire år gammelt) kirsebærtre sto for fall: Det kom ikke et eneste bær på to år. Jeg plantet kamille og ryllik på et ganske stort område rundt stammen. Året etter bungnet det av nydelige, søte kirsebær.......

Ryllik i sprøytevann
Forskere har funnet ut at ryllik utsondrer et rotsekret som virker positivt på nærstående planter. En teori er at dette sekretet gjør det lettere for plantene å ta opp næring. En annen teori er at sekretet avskrekker jordboende, skadelige nematoder. Uansett hva som er forklaringen: Ryllik er en mirakelplante for hagevekstene våre! Jeg bruker den stadig i sprøytevann mot skadeinnsekter. Akkurat nå er det kommet mye lus på rosene. Da er sprøytevann laget av ryllik, brennesle, kjerringrokk og burot godt å ha!

Oppskriften er enkel: Oppklipte plantedeler fylles i en beholder, kokende vann helles over, "brygget" får stå og trekke i noen timer før plantedelene siles fra - og så sprøytes det direkte på de angrepne plantene.

En annen anvendelse i hagen er som koppertilskudd: Ryllik inneholder mye kopper. Hvis du har sandjord, siltjord eller myrjord -  eller områder i hagen med lav pH - er det lurt å vanne med ryllikvann et par ganger i sesongen, så forebygger du koppermangel. Jeg vanner surjordsbedene med ryllikvann vår og høst - sånn for sikkerhets skyld. Enkelt og gratis plantevern!

Ryllik - Achillea millefolium - finnes nesten over alt. Har du plen, har du garantert ryllik!


I tillegg til å være en super "plantelege" er ryllik en utrolig anvendelig nytteplante både i mat, i husholdningen, for husdyr, i hudpleie - og selvfølgelig til husapoteket.

Hele planten kan brukes - men i matlaging bruker jeg bare blad og blomst. Den smaker bittert og litt pepperaktig, og må brukes sparsomt. Det er nok riktigere å kalle den en krydderplante enn en salatplante. Smaker nydelig i eggeretter (omelett og eggerøre) og supper.

Jeg bruker ryllik i noen egenkomponerte dressinger som jeg får mye ros for - her er et par oppskrifter:

Ryllikdressing til svinekjøtt
1 lite beger yoghurt naturell blandes med en halv pakke majones. 3-5 ryllikblomster og en liten håndfull ryllikblader hakkes og has i, tilsett litt salt og sukker (eller stevia) og sett i kjøleskapet minst en halvtime før servering.
Smaker nydelig til f.eks. kokt skinke, sommerkoteletter og kokte grønnsaker!

Ryllikdressing til kokt og stekt makrell, spekesild og røkt ål
1,5 dl. yoghurt naturell, 1,5 dl rømme og 1,5 dl stivpisket kremfløte blandes med like deler hakket gressløk og hakkede ryllikblader (ca en håndfull av hver). Tilsett saften av en sitron og en spiseskje revet sitronskall, og la stå kjølig før servering.

Hvis gressløken erstattes med koriander, blir denne dressingen perfekt både til svinekjøtt og kylling.
Til kylling er det dessuten lekkert å erstatte sitron med lime, og tilsette ørlite honning.

Ryllik i husapoteket
Friske ryllikblader lindrer effektivt svie og kløe fra innsektstikk og brennesle-kontakt. Greit å vite hvor de vokser i hagen, så man kan ta dem i bruk når man trenger det!

Hudvann av ryllik er flott mot både kviser og bleieutslett - og har vært redningen for mange fortvilte tenåringer og småbarnsforeldre. Og siden ryllik er blodstillende og sårhælende er det lurt å ha en flaske ryllikvann stående på badet - så har husets herrer et hjelpemiddel hvis barberingen plutselig "skjærer seg".

Som om ikke dette er nok: Nå er tiden kommet for å sanke og tørke ryllik til vinterforsyningen. Den er svettedrivende, betennelseshemmende, desinfiserende, sårhælende og krampeløsende - blant annet. Som revmatiker inntar jeg jevnlig ganske store doser ryllik-te, søtet med honning - og synes det lindrer betente ledd og muskler.

Hvis man har små barn med magevondt er rylliktinktur noe av det beste man kan ty til: Fyll ryllikblader og -blomster på et glass, hell vin (rød eller hvit) over så det dekker, og la "brygget" trekke i 6-8 uker. Sil fra plantedelene og hell tinkturen over på mindre flasker, helst med dråpeteller. 5-10 dråper i et glass lunkent vann tilsatt litt sitron og søtet med honning 4-6 ganger daglig er en god "gjennomsnittsdose" for barn - som oftest er "magevondtet" over på under et døgn med denne behandlingen.

Når vi i tillegg vet at ryllik beskytter mot hekser, ondskap og trolldom og dessuten kan brukes i spådomskunst - ja, da er det bare en ting som gjelder: Ut og plukke ryllik! :-)

6 kommentarer:

Heidi sa...

Oi, og jeg som er invadert av Ryllik rundt huset mitt, luker som besatt for å bi kvitt "ugraset", kanskje jeg bare skal la det vokse og gjøre som du!
Kjempeflott info du legger ut!

nina sa...

Takk for hyggelig kommentar! mitt råd er at du "høster" og tar vare på det du har kapasitet til - og så bruker du gressklipper eller kantklipper på resten :-)

Helen sa...

Spennende blogg! Nå gjenstår det bare å få seg en hage... :)

nina sa...

Hyggelig at du liker bloggen min, Helen! En hage kommer vel tidsnok, tenker jeg..... I mellomtiden er det utrolig hva man kan få ut av noen potter eller en veranda! Og enda mer utrolig hva man kan skaffe seg av mat og medisin ved å ta seg en tur ut i naturen. God sommer til deg! :-)

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
LDN User sa...

Hei, ønsker litt opplysning ang. ryllik: jeg har drukket ryllik som te noen ganger, veldig godt! men jeg lurer på følgende; kan man tørke hele planten og bruke blomsten også? Er det NOEN rylliksort som IKKE skal brukes, har både hvite og rosa i min hage. kan man bruke stenglene i teen, kan man tørke roten? Håper på svar! :-) mvh Gunn Ingrid