torsdag 29. april 2010

Pil er enkelt

Pil er en utrolig allsidig plante. Den vokser raskt, trives (nesten) overalt, men setter ikke rotskudd. Det betyr at den er lett å fjerne hvis du ombestemmer deg - og f.eks. vil ha granhekk istedenfor pilehekk.....

Samtidig er det jo innmari spennende å lage levende gjerder og hegn: Det er liksom bare fantasien som setter grenser når du bruker pil: Bedkanter, legjerder, hekker, klatrestativer for andre planter, lysthus........ pil kan brukes til alt dette, og mye mer.

Mitt første pil-prosjekt var et legjerde: Tomten vår ligger høyere enn nabotomtene, og det gjør at vi ofte føler oss "beglodd": Vi har behov for å skjerme oss mot innsyn. På vestsiden av huset stakk jeg lange pilestiklinger rett ned i jorden, bøyde dem og og knyttet sammen og laget et mønster - og fikk et fantastisk morsomt og hyggelig gjerde som skjermet mot innsyn i løpet av noen få uker. (Skal legge ut bilde senere)

Det neste prosjektet var å lage en hekk mot naboen. Nabo Grete ville ha tuja - det ville ikke jeg. I all vennskapelighet ble vi enige om at vi planter hver vår hekk.  Jeg freste opp jorda, stakk pilestiklinger, fylte på med bark for å hindre ugress - og året etter var hekken 3 meter høy. Den skulle vært beskåret i vinter, men snøen var for dyp. Jeg klipper den nå i mai, og setter de avklipte grenene rett i jorda - så får jeg nye planter.


Pil er ikke mystisk!
Det er skapt en slags "kult" rundt pil: Stiklinger selges bare i en begrenset periode, og man "må" på kurs for å lære om de forskjellige sortene. Jeg har inntrykk av at i "pileverdenen" er man enten "innenfor" eller "helt utenfor". Og definisjonsmakten ligger hos dem som er "innenfor"!

Første gang jeg forsøkte å bestille pilestiklinger (i mars 2006) ble jeg møtt med en nokså overbærende holdning: "Alle" burde åpenbart vite at det var for sent å stikke stiklinger av pil på friland i april. For noe forbannet vås!  Pil etablerer seg villig gjennom hele vekstsesongen! Og man trenger faktisk ikke gå på dyre kurs for å begynne å eksperimentere med ulike pilsorter og forskjellige anvendelser.  Jeg har planter som nesten uten unntak har etablert seg i løpet av etpar-tre uker, helt uavhengig av årstid.

Selvfølgelig skal man dra nytte av andres erfaringer, og det finnes mange mennesker som har opparbeidet seg stor kompetanse når det gjelder anvendelse av pil. Men jeg fastholder at pil er en fantastisk "lettvint" plante som egner seg til mye, og som alle kan ha glede av i hagen!


Bildet viser plantekar med pilstiklinger: De ble "stukket" (satt i jorda) i september i fjor. Nå er de absolutt store nok til å utgjøre et gjerde eller en hekk. Legg merke til fargene: Gult, grønt, rødt, brunt..... Er det ikke pent?

14 kommentarer:

Jaran og Christine Røsaker sa...

Flott å vite! Fin info

Anonym sa...

hei

her lærte jeg faktisk mye, takk for det.
vet du hvor jeg kan få tak i pil? jeg har lysst til å plante et lysthus,
Hilen Stig

nina sa...

Jeg har kjøpt pilstiklinger hos www.skovstuenpil.no i Vestfold. De sender i posten. Vet også at på www.solfang.no har de pil - de har også solgt på hagemessen i Lillestrøm. Lykke til med lysthuset! :-)

Ninaslilleverden sa...

Spennende dette med pil, jeg har også lyst å lage hekk av pil. Legger du snart ut bilder av din, den hørtes spennende ut?

Anonym sa...

Godt å lese det du skriver om "pil-aristokratiet". Jeg har ikke våget å prøve meg på pil, men har veldig lys. Når på sommeren plantet du hekken? Er det for sent i august? Jeg trenger en kort, men høy levegg. Er det en bestemt type pil jeg må bruke? Noen erfaringer. Fin blogg!

nina sa...

Jeg tror ikke august er for sent for planting av en pil-hekk. Til en le-vegg ville jeg søke litt på internett for å finne ut hvilke pilsorter som egner seg best. Vanskeligheten er antakelig å få tak i stiklinger i august..... Hvis du bor i Oslo-området kan du få kjøpt noen stiklinger av meg, og sette rett i jorden.

Anonym sa...

Kjøpe stiklinger? Er det ikke bare å kappe av stiklinger og sette i jorda? Trodde pil var noe av det enkleste å få til å vokse...

nina sa...

Jo, selvfølgelig! Men ikke alle har en pil å ta stiklinger fra...

silja sa...

hei Nina.
Flott blogg du har og spennende lesing. Jeg er en av dem du definerer som innenfor i dette kultmiljøet. Og jeg har ikke tenkt på det som noe som man enten er innenfor eller utenfor. Og det er selvfølgelig ikke en bra holdning å ha for oss som er innenfor. Synes selv ikke pilen er spesielt vanskelig eller mystisk og man trenger definitivt ikke gå på et kurs for å lære om pil. Og da spesielt ikke den levende pilen. det er som du sier bare å stikke i jorden, vanne og vente. De spirer veldig villig. Grunnen til at pilesesongen slutter så brått er at det er veldig vanskelig å oppbevare pilen fersk så lenge.
Jeg høster pil fra desember til mars. Når jeg høster i mars kan den plantes ut til ca juni. etter dette synes jeg det kan være vanskelig å følge opp på vanning og stell. Når pilen er høstet i desember vil den i april ha stått uten vanntilgang og rot i 4 mnd allerede. Jeg har ikke høstet pil etter at den er kommet i veskt og satt den i jorden igjen. Det er sikkert mulig. Men når jeg selger pil til kunder skal jeg være sikker på at den spirer godt.
Når jeg kommer til Danmark er det ikke vanlig å sette pil etter april. Men vi kan ikke sammenligne Norge og Dk.
En ting jeg får mange spørsmål om ang pil er hvilken sort skal jeg bruke. Siden jeg har 25 forskjellige typer gjelder det å plukke riktig sort. Og handler man i hagesentere kan man risikere å få en stort som plutselig blir over 4 meter og store trær i hagen. Noen slår også røtter lettere enn andre.

For de som skal plante pil i hagen til våren er det bare å hive seg over det. Du trenger ikke kurs, men en god bok kan svare på mange søprsmål man han få underveis. Jeg har aldri gått på kurs i å plante til eller bygge levende hytter/gjerder mm.

Hilsen Silja i Skovstuen pil

nina sa...

Takk for hyggelig kommentar, Silja! Selvfølgelig må dere som produsenter og leverandører stille mye større krav til kvaliteten enn vi glade amatører, som kan prøve og feile villig vekk. Innlegget mitt ble forøvrig skrevet på bakgrunn av henvendelser fra ganske mange som trodde at jeg var ekspert på pil, siden jeg bl.a. har selvlagede legjerder og bedkanter - og som overlesset meg med spørsmål om sorter og teknikker og vanningskrav og høstingstidspunkter, som jeg ikke kunne svare på. De fleste hadde vært i kontakt med "noen" som leverer pil, og hadde fått inntrykk av at "dette med pil" var litt av en videnskap..... I tillegg var mange utsatt for ganske "rå" markedsføring for deltakelse på absolutt "obligatoriske" kurs. Derfor min smule frustrasjon. (Jeg er fanatisk talsperson for hageglede fremfor hageperfeksjonisme, og unner alle å oppleve gleden over å prøve og feile og lykkes uten pekefingre og oppskrifter.....)
Selv er jeg nå selvforsynt, og mere til, med pil - etter å ha kjøpt mine aller første stiklinger fra deg: Flere spennende sorter med utmerket kvalitet! Antakelig kommer jeg tilbake og vil bestille flere sorter - og skal passe på å gjøre det i riktig tidsrom!
Hyggelig at du tok deg tid til å kommentere!
:-)

Anonym sa...

Veldig fin info i denne bloggen. MYE jeg ikke viste her, bl.annet dette med at ikke pil setter rotskudd. Det er jo veldig bra å lære.Jeg har også ærfaringer fra aristokratiet du beskriver, men heldigvis truffet hedelige unntak. Det er synd at en skal måtte få sendt stiklinger tvers over halve landet, men jeg fant en tilslutt som ikke fordret at jeg skulle gå på kurs, slik de i nærmiljøet mitt mente jeg burde: Jeg har fått mine pil sendt fra Silje på Skovstuen Pil, og har hatt nytte av sortskunskapen hennes her, og har fått til to typer buskpiler i min hage, (mot ods) som ligger midt i vind og saltet fra fjorden. Her er harde vintre. Men det er utrolig vilje til liv i Siljes stiklinger. Og dette er ikke pil jeg finner i naboens hage! Jeg har foreløpig bare satt dem ned for å vokse til busk, og le i hagen. I tillegg har jeg hatt hell med islandsvier fra nordnorge. Jeg syns pilen er veldig flott, de med lange blader minner meg om bambus, og gir hagen min et orientalsk preg, noe mer eksotisk enn pil ville ikke overlevd saltvinden fra september til april her jeg bor.
:-) T

krepsemor sa...

Så flott innlegg om pil! Jeg skal definitivt ha pil i hagen, og nå har jeg bokmerket innlegget ditt.
Takk skal du ha!

Therese sa...

Supert innlegg. Takk for at du skrev det :)

Anonym sa...

Så fine og lärerike kommentarer om pil, dette skal jeg pröve. Jeg oppdaget piltreet i sverige färste gangen, og bestemte meg da for at dette er definitivt et tre jeg önsker velkommen i min hage:)
Hilsen willy