mandag 2. august 2010

Tid for å så!

Sensommeren og høsten er den beste tiden for å så!

Når man leser hagebøker kan man nesten bli skremt av hvor komplisert det virker å få frem planter fra frø: Pottene skal først stå noen uker i temperatur godt over 20 grader, med det samme de spirer skal de settes på et kjøligere sted og ha masse lys, etter noen uker skal de prikles og plantes i større potter..... Alt dette er riktig og bra når vi skal dyrke sommerblomster (ettårige) eller grønnsaker - men når det gjelder flerårige hageplanter, stauder, kan prosessen gjøres mye enklere!

Jeg høster frø når jeg ser at det er like før planten "slipper" frøene. Da er de modne. I dag har jeg høstet frø  fra riddersporer, valmuesøster, de tidligste storkenebbene, jakobs himmelstige (fjellflokk), alunrot, løytnantshjerte, løpstikke, akeleier og lupiner - og noen jeg ikke vet navnet på. Sagt på en annen måte: Stauder som blomstrer tidlig setter frø omtrent på denne tiden. Neste innsamling blir antakelig i begynnelsen av september: Da har stauder som blomstrer nå rukket å sette frø.

Frøene kan sås umiddelbart. Det er ofte nyttig å tenke på hvordan plantene "oppfører seg" i naturen: Frøene modnes og slippes ned på bakken, der ligger de gjennom vinteren og er utsatt for store temperatursvingninger - de "heldigste" av dem blir dratt ned i jorden av meitemark eller blir dekket med løv, og spirer neste vår.
Mesteparten av frøene blir spist av fugler eller tatt av vinden eller tørker og dør.

Når vi høster frøene og putter dem i potter gir vi "spiremuligheter" til langt flere. Faktisk er det sånn at spireprosenten for frø jeg høster selv er så høy at jeg av og til får langt flere planter enn jeg kan bruke. Snakk om luksusproblem!

Frø fra akeleie, valmuesøster og storkenebb



Fremgangsmåte:
Så frøene i potter, strø gjerne litt sand eller fin grus over (men det er ikke nødvendig!), og sett pottene ute på en måte som sikrer at de ikke velter i løpet av høsten. Det enkleste er å bruke en ramme - se nedenfor. Legg aviser og markduk under, for å hindre at ugress vokser opp og kveler småplantene til våren; sett pottene tett-i-tett inni rammen, og trekk fiberduk over det hele for å hindre at frøugress slår seg ned i pottene i løpet av høsten. Fiberduken kan festes med tau eller stifter. Jeg pleier å rulle endene på duken rundt en bambuspinne,og stifte duken fast til pinnen. Så skrur jeg messingkroker inn i rammen, 2 kroker på hver side, og smetter bambuspinnene inn i krokene. Da er det enkelt å lette på fiberduken for å sjekke plantene, og samtidig er duken så godt festet at den ikke synker ned på midten på grunn av regn eller snø.

En sånn ramme kan lages av nesten alt. Selvfølgelig kan man snekre en selv, og "skreddersy" dimensjonene til den plassen man har. Her hos oss har ungenes sengerammer blitt forfremmet til drivbenker etterhvert som de søte små har flyttet hjemmenfra. Andre muligheter er fiskekasser, sammenleggbare plastkasser (Biltema), paller som legges opp-ned, gamle bokhyller ("Billy" fra Ikea har fått nytt liv som drivbenk, og fungerer helt flott!)

Det viktigste er at dreneringen er god, sånn at pottene ikke blir stående i vann, og at pottene står støtt.

I tillegg til å høste frø fra egen hage og stjele frø fra naboens hage (nattlige turer med bikkja....), kan man jo bestille staudefrø av hjertens lyst.  Her er noen frøleverandører som jeg selv har god erfaring med: 
www.chilternseeds.co.uk, www.plantsofdistinction.co.uk; www.impecta.se, www.zimtrade.no; www.hageglede.no. Det finnes noen tusen andre.......

7 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

Godt sagt!
Mange gjør ting så utrolig komplisert, når det ofte er enkelt. Naturligvis finnes det unntak som krever at man danser tilbedningsdansen tredje måneskinsdag med rosa hatt på, men de hører jo til unntaket ;)

Jeg la lenke til artikkelen på Moseplassens Facebookside, så når den kanskje noen flere.
Legger til bloggen din på Hagebloggerlisten senere i dag, hyggelig at du vil med.

Vivishagerom sa...

Veldig bra og veldig nyttig lesing.
Tar med meg tips og råd nå utover høsten.

Gretchen sa...

Dette var nyttig lesing! Takk for gode tips. Har tenkt å prøve meg på dette - driver å anlegger hagen på nytt etter at nesten alle plantene ble borte etter graving til vann og kloakk. Må bare få tak i frø!

nina sa...

Huff, Gretchen - det høres lite hyggelig ut å få hagen gravd opp! I tillegg til å bestille fra frøfirmaer er det et godt tips å stjele/tigge frø fra hager i nabolaget - stauder som trives hos naboen trives som oftest også hos deg :-) Lykke til!

Takk for hyggelige ord, Vivi - og takk for lenkingen, Anne!

Jeg har forøvrig stor tro på dansing i måneskinn med rosa hatt, og gjerne messende noen saftige trylleformularer! :-)

novise sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
novise sa...

Så flott blogg!
Jeg har nå sådd frø fra riddersporer og lupiner.
Hvordan skal fiberduken over pottene når de står ute i "ramme" være? Skal lyset komme gjennom?
Leste et annet sted hvor de anbefaler sort plastfolie til frøene spirer.
Hva er best?
Og kan du skrive noe om hvor mye/ofte vanner du frøene før de spirer?

nina sa...

Så flink du er som høster egne frø! :-) Jeg skriver et lite blogginnlegg som svar - der er det bedre plass til å svare skikkelig.
Takk for hyggelige ord om bloggen!
:-)