søndag 8. august 2010

Tørking av urter - advarsel!

Jeg må ile til med en advarsel til alle som koser seg med å tørke urter om dagen: I alle (!) urtebøker jeg har lest (og det er ganske mange) står det at med det samme urtene er tørket skal man ha dem over på lufttette glass.

Ikke gjør det!!!

Det vil nesten alltid  være litt rest-fuktighet igjen i urtene, uansett hvor lenge de har blitt tørket. Denne rest-fuktigheten gjør at urtene mugner!  Det er innmari lite hyggelig å åpne et glass med tørket kamille i desember, og oppdage at glasset er fullt av muggsopp.

Derfor lar vi urtene stå luftig i noen dager etter tørkingen. I en åpen papirpose, på tørkebrettet med litt tørkepapir eller til nød et kjøkkenhåndkle over seg, i en plastikkboks uten lokk - vitsen er at de må få så mye luft at siste rest av fuktighet forsvinner.

Etter 3-4 dager kan de has over i lufttett emballasje. Da har vi sikret lukt og smak og næringstoffer - uten grobunn for muggsopp.

4 kommentarer:

Flora sa...

takk for gode tips! jeg har et par urteplanter i hagen. og vil prøve å tørke noe så jeg kan få glede av dem utover høsten/vinteren også. god innhøstningstid!!

Knut sa...

Du kan unngå dette ved og lufte glassene ca 15min daglig.

Det anbefales faktisk for og på denne måten få ut fuktigheten men bevare så mye aroma som mulig.

Metoden kalles curing på engelsk.
Urter kan også tørkes i vann! Da får du ut nesten alle slagstoffer. Watercuring heter dette ;-)

Det er smaksforskjell på min mynte hvertfall! Men nå har jeg aldri prøvd meg på vanncuring.

Anonym sa...

Ein mogeleg ide kan òg vera å putta f.eks tørkepapir i botn av glaset, slik at dette papiret syg opp eventuell restfukt. Berre ein tanke som datt ned i mitt hovud.
Helsing gartnarstudent og Økologisk Agronom.

nina sa...

huff - har ikke sett disse kommentarene før nå - ganske sløvt...... Men er nødt til å kommentere: Joda, tørkepapir i bunnen av glasset kan nok hjelpe noe, men det kommer helt an på hvor mye glasset/beholderen rommer, hvor tettpakket den tørkede urten er osv. osv. Tørkepapir mellom lagene i glasset er en annen mulighet, som er litt mer effektiv. Men jeg har entydig best erfaringer med å la den tørkede urten ligge så tynt spredt som mulig utover et brett med et håndkle e.l. over i etpar-tre døgn. Glass med tørkede urter må luftes mye mer enn 15 minutter daglig! Og hvem har tid til å springe frem og tilbake og skru lokk av og på?

Så til "water curing". Såvidt jeg vet er det en ganske mye brukt metode for hasj og marihuana. Hensikten er å fjerne kjemikalier før urten tørkes. (Det er altså ikke en tørkemetode, men en rensemetode). Nå er det jo (forhåpentlig) ikke syntetiske kjemikalier i de urtene vi høster i vår egen hage eller plukker i skogen. I tillegg kommer at alle virkestoffer som er vannoppløselige vil forsvinne med denne metoden - f.eks. eteriske oljer og vannoppløselige vitaminer. Med andre ord rett og slett en ganske dårlig ide for de aller fleste urter - med et mulig unntak for profesjonelt dyrket cannabis........ :-)