onsdag 16. februar 2011

"No juksar me littegranne".....

....sa hele Norges "matmor", Ingrid Espelid Hovig i fjernsynskjøkkenet. Jeg måtte tenke på det da jeg tok opp en av de siste posene med tørket lavendel fra kjelleren i dag. Selvom den er pakket og oppbevart etter alle kunstens regler er det åpenbart at duften er mye svakere nå enn den var i september. Det er her jukset kommer inn: Jeg tilsetter rett og slett noen dråper lavendelolje - og vips, har jeg en lavendelpose som dufter akkurat slik den skal!

Tørket lavendel bruker jeg både til hudvann og hudolje. Den er flott mot vintertørr og "trett" hud! Når jeg lager hudolje lar jeg den tørkede lavendelen trekke i en nøytral olje - som oftest Jojoba-eller mandelolje - og da tilsetter jeg gjerne noen dråper lavendelolje for å få den riktige, luksuriøse duften. Er helt sikker på at bare duften gjør meg penere! :-)

Jeg jukser litt med rosenvannet mitt også: Om høsten sanker jeg rosenblader som jeg lar trekke lenge i varmt vann. Dette vannet heller jeg over i isbitposer. Det blir nydelig hudvann! Jeg klipper av en eller to isbiter av gangen - det holder til etpar-tre dagers hudrens. Når jeg tilsetter etpar-tre dråper rosenolje i dette vannet er det ingen spa i verden som kan konkurrere med mitt eget bad!

Her er isbiter av rosenvann, lavendel og deilige, eteriske oljer. Litt luksus i hverdagen!
 

Oljer av alle slag kjøper jeg hos Telemark Urtebrænderi, www.myrra.no. Et fantastisk nettsted, med utrolig bra service, flott utvalg og gode priser. Det hender rett som det er at jeg bestiller på nettet om ettermiddagen og har godsakene i posten dagen etter!  Der er jeg helt trygg på at oljene har høy kvalitet og er riktig behandlet. Anbefales på det aller varmeste!

2 kommentarer:

ElseT sa...

Hei no er eg her igjen, no har eg lese gjenom heile bloggen din.Eg ser for meg at dette kjem til å verte ei av dei viktigaste "oppslagsbøkene i bokhylla" mi. Eg vert meir og meir imponert av all den kunnskapen du og andre hageglade menneske er villige til å dele med oss andre kunnskapssøkande. Det å få ta del i kunnskapen til deg som eg fort skjønar veit mykje og ikkje berre synsar, set eg stor pris på. Eg har sjølv dyrka utan kunstgjeødsel i heile mi hagetid, 35 år, og ser kor lite skadedyr eg har og kor frodige plantene vert.

nina sa...

Hei, Else! Så hyggelig at du er interessert i bloggen min! Du setter jo fingeren på det absolutt vesentlige: 35 års dyrking - og lite skadedyr. Jeg våger påstanden at 35 års dyrking på samme jorda med bruk av "mineralgjødsel" og sprøytemidler hadde gitt mindre avling, dårligere plantehelse, mindre frodighet. (og mye mindre hageglede!)
Enig med deg: Det er mye "synsing" når det gjelder hagebruk. Samtidig tenker jeg at det er viktig å utveksle erfaringer og ta vare på hverandres kompetanse, selvom den ikke er "vitenskapelig" eller "bevist". Takk for hyggelig kommentar!