fredag 23. april 2010

Valurten spirer!

I natt var temperaturen nede i -9,3C - og formiddag målte vi + 23C i solveggen på terrassen. Det er nesten ikke til å tro at spede plantespirer kan overleve sånne svingninger - men valurten kan! Jeg vet ingen annen plante som har så stor vekstkraft som valurt (Symphytum officinale.) Skvallerkål blir rene pysen i sammenligning.....



Jeg bruker valurt til gjødsel og som sprøytevann. Den får tidlig stor bladmasse, og kan skjæres helt ned mange ganger i løpet av sommeren - ingen annen plante gir så stor "avling" i volum! Bladene er rike på kalium, så både roser og tomater stortrives med et regelmessig valurt-tilskudd.  Valurtblader er flott å bruke som jordekke på bar jord, særlig på forsommeren hvor det kan være vanskelig å finne nok organisk materiale.  De har gjødselvirkning samtidig som de hindrer fremvekst av ugress. Jeg bruker ofte oppklipte valurtblader mellom salatplantene i kjøkkenhagen, og mellom jordbærplantene mens de enda er små og ikke dekker jorden ordentlig. Tørkede blader gir gjødsel og næring til potteplanter hele vinteren.  Roten bruker jeg i husapoteket.

I tillegg lager jeg "spesialnæring" til plantene mine av valurt, valeriana og stornesle - en fantastisk kombinasjon som slår fullstendig knock out på all mineralgjødsel! Kanskje røper jeg oppskriften (som jeg er ganske stolt av) i et senere blogginnlegg.......

Da jeg kjøpte min første pose med valurtfrø sto det i frøkatalogen: "Kan være vanskelig å få til å spire". Hvilket beviser nok en gang at man aldri skal stole 100% på det man leser.....  Av 12 frø ble det 12 planter som blomstret første året - og som i løpet av få år har spredd seg rundt på tomten og nesten blitt et problem.

Du skal vite hva du gjør før du inviterer valurt inn i hagen din. Den er nesten umulig å bli kvitt når den først har etablert seg. Og den sprer seg, og dukker ofte opp på steder du ikke vil ha den. Og etablerer seg urokkelig med en lang pælerot som lett brekker hvis du forsøker å grave den opp - og så kommer det nye planter fra hver eneste liten rotbit.....

Men til tross for dette: Jeg kunne ikke tenke meg å være uten valurt i hagen - nytteverdien er langt større enn ulempene!

Her har en valurtplante forvillet seg ut i en grøftekant. 
Hvis blomstene får sette frø vil den antakelig utkonkurrere skvallerkålen uten problemer!


7 kommentarer:

Jahangir sa...

Hei lurte på om jeg kunne få en liten valurt plante av deg...

nina sa...

Ja, det kan du. Vil du hente den her på Lørenskog?

Unknown sa...

Hei Nina,
Jeg er ute etter valurt .
Jeg er spesielt interessert i plantens medisinske bruk.
Jeg er fra Rælingen.
Vil det være mulig å få en eller to planter.
Hilsen Goran
kan nås på 40045706 når som helst.

Jahangir sa...

Hei Nina...Lørenskog er stort..kan du komme nærmere foreksampel med tlf nr ???

Unknown sa...

Jeg kommer også gjerne til Lørenskog, om du har flere planter å dele ut (eller en liten rot )
Jeg har storkost meg med bloggen din over noen dager nå, og jeg har notert meg flere nyttige tips fra deg. Så tusen takk. Og så håper jeg du fortsetter å skrive også i 2014 :-)

nina sa...

Beklager manglende responser - jeg har hatt litt helseproblemer og dessuten vært bortreist noen perioder. Tusen takk, Mystic Dreamer, for hyggelige kommentarer! Dere kan begge gjerne få en valurt-rot, selvfølgelig! Ring meg på tlf 97.62.51.16, så avtaler vi. :-)

Unknown sa...

Tusen takk Nina, da tar jeg kontakt etter 17. mai helgen. Og så håper jeg du er bedre, og får energi til å fortsette å dele med oss :-)