onsdag 4. mai 2011

Planter og folk.....

Jeg tilbringer noen døgn i 22. etasje på et hotell i Houston, Texas. Landskapet her er paddeflatt. Utsikten fra hotellrommet er et hav av lys: Gater, høyhus, kraner, reklameskilt, lyskastere.......

Men når jeg lar blikket gli bort fra det som er mest fremtredende, det som først trenger seg på i synsfeltet, er det slående hvor mye "grønt" som befinner seg der nede! Lange "belter" av grønne trekroner. Store områder i grønt, uten et eneste neonlys.

Hotellet jeg bor på har utendørs svømmebasseng i 5. etasje. Jeg går ut av heisen, ut på en betongplatting omgitt av betong-gjerder i ulike høyder, opp en betongtrapp - og kan legge meg ned på en solseng ved bassenget med utsikt til betongvegger i alle fire himmelretninger.

Men på veien til svømmebassenget har noen tatt bryet (og kostnaden) med å sette opp en rad med svære (betong)potter, beplantet med grønne trær av en sort jeg ikke kjenner. De står der, fullstendig malplassert, midt i all betongen.

Noen må ha følt et behov for noe "levende" midt i betongjungelen - og gjort noe med det.

Jeg våger påstanden at folks behov for planter er grunnleggende og fundamentalt......... :-)


Blogglisten

2 kommentarer:

Stein sa...

Enig med deg. Jeg tror jo mer vi mennesker skaper oss byer og hus fjernt fra naturen, dess mer vil vi ha behov for planter og trær. Ha et fint opphold i Houston!

nina sa...

Takk skal du ha, Stein! :-)