onsdag 28. september 2011

Oppskrift på sur-søte grønne tomater

Halldis vil gjerne ha oppskriften på de sur-søte grønne tomatene jeg skrev om i forrige innlegg - og det er en utfordring, for oppskrifter er jeg fryktelig dårlig på! Jeg slomser og eksperimenterer og jobber etter innfallsmetoden - kombinert med masse smaking underveis. Men her kommer i alle fall et forsøk på oppskrift, som kan være et utgangspunkt:

Til ca. 1 kg. grønne/umodne tomater bruker jeg ca. 1/3 kg sukker og omtrent 1 dl 7% eddik og 2 dl. vann. Sukkeret kan erstattes med ca. 2 dl hakket stevia eller honning, men da får laken ikke sirup-konsistens (se nedenfor).

Jeg prikker hull i skallet til tomatene med en gaffel, og koker dem nesten møre i vannet.
Så koker jeg opp eddik, vann og sukker, og tilsetter eventuelt det krydderet jeg vil ha: Kanel, nellik, ingefær, kardemomme, hvitløk, sjalottløk, laubærblader - bare fantasien setter grenser. Krydder kan også tilsettes senere.
Tomatene puttes i laken og kokes møre, og legges i glass/krukke. Laken kokes inn til den får sirup-konsistens og helles over tomatene. Hvis det blir for lite lake til å dekke tomatene, er det bare å koke mer.... Det er viktig at tomatene dekkes helt. 

1 kommentar:

Fies notiser sa...

Gjett om jeg skal prøve :-D