fredag 7. juni 2013

Løkblomstring neste år?

Bare et par tips før det er for sent: Det er nemlig nå vi legger grunnlaget for at løkplantene våre skal blomstre igjen til neste år.

1. bud: Klipp av blomstene før planten setter frø.  Planten bruker mye energi på frødannelse og når vi bokstavlig talt avskjærer muligheten for å lage frø, går denne energien tilbake til løken og danner godt grunnlag for blomstring neste år.

2. bud: Benmel. Fås kjøpt i de fleste plantesentra. Vidundergjødning for alle løkplanter. Min "gjødselplan" ser sånn ut: Strø litt i løkbedene nå på tampen av blomstringen, og enda litt når bladene har visnet ned. Litt mer til høsten - og ganske mye til våren. :-)

3. bud: La bladene stå og visne. Nei, det ser ikke så pent ut, men er på en måte prisen vi betaler for å øke muligheten for gjenblomstring neste år. Det går jo an å plante sommerblomster eller stauder rundt og foran......

Når tulipanene ser sånn ut er det på tide å klippe av blomstene. 
Da øker vi sjansen for god blomstring neste år.



5 kommentarer:

Anne Kari sa...

Takk for påminnelsen. :) god helg :)

Et nytt landsbyliv sa...

Flott med litt huskehjelp :)

Ingvill Mydland sa...

Bra med faglige innspill. Lurer på om du har erfaring med å ta inn løk i nett eller lignende, for så å plante dem ut igjen om høsten? Jeg har gjort det, og resultatet var ganske ok. Hva tror du om den metoden?

nina sa...

Ja, det å grave opp løk etter blomstring og plante dem ut igjen til høsten er en super metode for å få til gjenblomstring. De oppgravde løkene kan enten oppbevares luftig i nett eller nedgravd i torv/sand i påvente av utplanting.
Grunnen til at jeg ikke anbefaler metoden er at jeg er tilhenger av å jobbe så lite som mulig i hagen, og dette er ganske arbeidskrevende.
Men jeg tenker at kanskje kan metoden forsøkes på løk som ofte ikke lykkes flere sesonger, for eksempel papegøyetulipaner. Her hos meg, (H5), har jeg fått papegøyetulipaner til å gjenblomstre maks to sesonger. Kanskje skulle jeg grave dem opp etter blomstring og plante dem ut igjen til høsten?

Anonym sa...

Hei

Vi fjerner et bed, og har sortert ut det vi fant av løker i jorda. Hva er lurest å gjøre med disse nå?