onsdag 21. april 2010

Joda, det våres.........

Det spirer og gror - men fortsatt ligger det snø rundt om i hagen her på Lørenskog. Det betyr at det er altfor tidlig å begynne å "gjøre noe" - selvom det klør i fingrene!

De tidligste tulipanene lar seg ikke skremme av litt snø!
(Klikk på bildene for å få dem i større format)

 
I går natt var det fem minusgrader. Da er det lurt å vente med å rake og rydde: Planterester fra i fjor gir de nye spirene ly og vern mot både kulde, vind og sterk vårsol. Så får det heller se litt rotete ut i noen uker til.....

Her spirer Løytnantshjerte (Dicentra spectabilis) villig opp.
Visne planterester fra i fjor gir viktig vern til spirene, og skal få ligge i bedet i noen uker til. 
Kanskje er 17. mai en riktig "deadline" for å rydde opp?



Så foreløpig utøver jeg (stor!) selvkontroll, og begrenser meg til noen "inspeksjonsrunder" rundt i hagen. Først og fremst for å glede meg over at det omsider er vår!  Men også for å se om vinteren har medført skader. Og for å planlegge nye prosjekter, og revurdere gamle........

Vi er så heldige å ha mye rådyr i nærheten. De er et flott syn når de bykser gjennom snøen på rekke og rad i skumringen!  Prisen vi må betale er at hageplantene våre utgjør vinterdietten deres. En  februarnatt med fullmåne talte vi 7 dyr som trakk over tomten vår. Og følte oss priviligerte som fikk oppleve ville dyr så nært.  På "inspeksjonsrunde" i går oppdaget jeg store skader på et prydepletre - og ble øyeblikelig litt mindre vennlig innstilt til rådyrene.......

Rådyrskader på prydepletreet. 
Til høsten skal jeg forsøke å legge ut feromoner - duftstoffer som avskrekker dyr eller fugler. 


På denne tiden er jeg nesegrust, overstadig takknemlig for hver eneste plante som vokser opp av hagejorden min.  Hver høst planter jeg mye løk, nettopp fordi den aller første blomstringen er så spesiell. Akkurat nå gleder jeg meg over krokusene  - og snøklokkene, som er noe av det vakreste jeg vet:


Jeg leser i hageblader og på nettet at løkplanter er krevende og som oftest ikke "varer". Tull og tøys! Jeg har fortsatt glede av tulipanløk som ble satt da vi flyttet inn her for 13 år siden! Det er ordentlig trist hvis det brer seg en myte om at løkplanter er vanskelig og dyrt.......

I en senere blogg skal jeg skrive om hvordan jeg steller løkplantene mine, og får dem til å vare og blomstre i år etter år. 

Akkurat nå, klokken 3 om natten, skal jeg gå ut i drivhuset og sjekke at termostaten på den lille vifteovnen min er satt høyt nok til at alle småplantene overlever også denne aprilnatten.

Nå har jeg registrert meg på Bloggurat.

http://bloggurat.net/minblogg/registrere/4d0966456e58f7c764f68c03af09d341ef9d1deb



3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Nina
Dette er jo en fin start!Lykke til videre, gleder meg til å følge dine "plantebarns"oppvekst..Vigdis E.

nina sa...

Tusen takk for hyggelige ord, Vigdis! Vi får håpe det blir oppvekst for disse plantebarna - ikke feilernæring, sykdom og tidlig død...... :-)

Magga sa...

Så interessant og kjekt å lese om hagen din og din entusiasme for alt som spirer og gror-med unntak av svalderkålen da.
Ser du har klart å la være å rydde for tidlig.Jeg burde nok også ha ventet med det.For snøen har kommet og gått flere ganger siden jeg iherdig fjerna rusk og rask her og der.