fredag 23. april 2010

Valurt - Medisin og magi



Selvom dette er en hageblogg er jeg simpelthen nødt til å skrive litt om bruk av valurt (symphytum officinale) til andre formål enn gjødsel, sprøytevann og jordekke (som jeg skrev om i går), fordi planten er så utrolig spennende!

Den er én av svært få planter som inneholder et stoff som virker vevsbyggende og fremmer cellevekst - allantoin. Allantoin fremstilles i dag syntetisk, og brukes for å få brudd og sår til å hæles raskere. Men et omslag av valurtblader (eller aller helst en "grøt" laget av roten) kan altså gjøre susen, gjerne kombinert med te eller tinktur.

Valurt har også en gunstig virkning på leddgikt (reumatoid artritt), balanserer blodsukkeret, stopper blødninger, kan læge magesår, hjelper mot tørrhoste og fremfor alt: Virker hemmende på mange typer svulster- bare for å nevne noen få områder hvor forskning bekrefter at valurt er virksom!

Faktisk inneholder valurt så mange virkestoffer at man ikke bør eksperimentere altfor mye med den på egen hånd. Den er kategorisert som "reseptpliktig legemiddel" av Statens Legemiddelverk.

Heldigvis er det foreløpig ikke forbudt å høste planter - og ikke straffbart å lage sitt eget husapotek......
Men det er lurt å skaffe seg kunnskap og informasjon først! 

Valurt har vært brukt i  århundrer. Og siden planten er så allsidig og effektiv, har det selvfølgelig også blitt skapt myter og historier om den. Slike myter er alltid spennende: De sier noe både om hvilke behov folk hadde, og om hvilken erfaring de hadde med planten.

I folketradisjonen og innen ulike magiske retninger anbefales valurt når man skal på reise: En bit av roten eller noen blader (tørket eller ferske) i lommen eller i en pose rundt halsen sikrer at du kommer trygt frem. Og hvis du putter noen plantebiter i bagasjen er du sikret at den kommer trygt frem. (Men irske Air Lingus er antakelig immun mot valurtens beskyttende kraft: Selv med en stor pose tørket valurtrot i kofferten ble den forsinket i mer enn ett døgn mellom London og Arecife i vinter.....) 

Forøvrig er valurt feminin, styres av planeten Saturn, og tilhører elementet vann.

Valurtrot kan brukes i alle hekse- og tryllekunster som handler om penger. (Ett av urtens engelske navn er "Miracle Herb")

I "The Herbal Tarot" er valurt tilegnet kortet "TheWorld" - "Verden". Det er det siste kortet i den store arcanaen, og representerer blant annet enhet, integrasjon, fullførelse, tilfredshet, suksess og helbredelse. Ikke akkurat hverdagskost!

Med andre ord: En spennende plante!

2 kommentarer:

Unknown sa...

jeg ble kjent med valurt første gang jeg fikk høre om den.. jeg var gått ut på et lite berg for å nyte solnergang og satt der litt forlenge, det mørknet fort og jeg skled ner en skrent og forstuet foten ganske kraftig. linke meg hjem og tok noen blader valurt inn under sokken. Neste dag var foten helt go! jeg slapp den håvene vondehet.
siden har jeg hjulpet en med en gammel forferdelig vond skulder/rygg etter gammel skade.
16.mai i år møtte jeg en på krykker etter forstuning, han visste hvor valurten sto og vi gravde fram en rot som vi raspet på råkostjernet.. 18.mai hadde han kastet krykken. å så møtte jeg rumeneren som hadde så vont, en hel måned hadde skaden plaget ham. ikke rett til legehjelp.. klagde han må få ta rønken den vil ikke gro. Jeg hentet valurt som vi hakket og la på, 'fortsett med det' 2 dager etter var han smilende lykklig og glad uten vondt i foten som var virkelig håven og plagsom.. hurra for Valurt.
det er et gammelt ordtak som sier
Malurt i begeret. Valurt på kne.
Prøv det!

nina sa...

Så flott å høre om dine helt konkrete erfaringer med valurt! Selv har jeg akkurat fått konstatert artrose i en kne, og har foreløpig eksperimentert med omslag av valurtblader trukket i vann, kombinert med tinktur av roten . Nå skal jeg jammen forsøke meg på omslag med raspet rot - veldig spennende!