mandag 1. april 2013

Er det for sent å så tomater nå?

Jeg har enda ikke begynt å så! Som regel begynner jeg i januar. Enkelte år greier jeg å "holde igjen" til ut i februar. I år har jeg ikke kommet i gang før nå.

Årsakene er ikke så interessante. Men spørsmålet er jo selvfølgelig: Funker det å så alt "det vanlige" nå? Paprika og chili, tomat og agurk, brokkoli og rosenkål, rødbeter og kålrot - rekker det å modnes, tro?

Selvfølgelig gjør det det! Jeg må bare sørge for litt mer "optimale forhold" enn vanlig.
Mer fokus på forholdet mellom lys og temperatur.
Jeg må sørge for raskere og bedre plantevekst - for å "ta igjen" for kortere veksttid.
I år må jeg rett og slett være litt mer "profesjonell" en vanlig!

Litt høyere spiretemperatur enn "vanlig romtemperatur" - så går oppspiringen raskere.

Litt mer lys etter oppspiring (ekstra lysrør), kombinert med "riktig" temperatur for hvert enkelt planteslag (nokså varmt for paprika, chili, tomat og agurk - litt kjøligere for brokkoli og rosenkål).

I praksis betyr det antakelig høy temperatur på planterommet inne + tidlig (lav) varme i drivhuset.

Jeg skriver dette mest for å minne meg selv og andre om noe av det viktigste jeg lærte på gartnerskolen: "Du er sjefen over planta"!

Det er fasinerende å se hvordan profesjonelle plantedyrkere planlegger kulturene sine. De starter "bakfra": Når skal planten blomstre/gi frukt?  Så teller de uker, beregner gjødsel- og lysmengder, plotter inn topping og eventuell sprøyting eller annen spesialbehandling - og sår/planter småplanter på et tidspunkt som er så godt "timet" at blomstringen inntreffer nesten nøyaktig dato-presist!

Tenk på julestjerne-produsentene: De starter med stiklinger tidlig om høsten, og økonomien deres avhenger av at plantene er røde (eller hvite eller rosa) og struttende nøyaktig fra 1. til 23. desember. Det er ingen som kjøper julestjerner efter julaften........

Det går faktisk an å planlegge våre "hobby-kulturer" med samme presisjon - men da må vi vite litt om hvordan lys og temperatur påvirker plantene våre.

Visste du at blomsterklasene hos tomatplanter kan være enkle, doble eller med flere grener? Og at det er temperatur og lys som er avgjørende for hvordan klasene utvikler seg? At det dannes vekstpunkter ved såkalte internodier under blomstene, og at det er temperaturen som styrer utviklingen av blomsterstandene og dermed dannelsen av vekstpunktene? Og, endelig, at det er temperaturer i området 12-16 grader C som stimulerer dannelsen av vekstpunkter?

Nei, jeg vedder for at det visste du ikke.
Jeg visste det heller ikke (enda jeg har eksamen i det....), men måtte slå opp i læreboken.

Men akkurat i år er dette nyttig kunnskap for meg: Det betyr at hvis jeg gir mine altfor sent sådde tomatplanter en temperatur på 12-16 grader når  de starter å blomstre, så får jeg større avling tidligere, og kan "ta igjen" for at jeg sådde plantene sent.

Så da sår jeg når jeg har tid, og lar meg ikke stresse opp: Vi minner hverandre om at det er hageglede og dyrkingsglede som gjelder, som er viktig - og så tar vi rett og slett utgangspunkt i det......... :-)






7 kommentarer:

Unknown sa...

Det var interessant informasjon, Nina! Vi er nok ikke fullt så systematiske her hos oss, men det med å planlegge "bakover" er noe å ta med seg. Når jeg tenker meg om, så gjør vi egentlig det med poteter, men ikke så mye med annen avling. Lykke til med tomatene!

marco sa...

Det er ikke for sent å så. Synes mange er altfor tidlige ute. Så man sent kommer plantene vannligvis bedre og fortere i gang og utvikler seg likebra enn planter som er såd altfor tildlig og har stanset veksten i perioder.

Bjørkvold besøkshage sa...

Hageglede og dyrkingsglede, hurra! Vi driver ikke butikk.

Ha en fin dag!

Brita

November- symra sa...

Jeg er ikke proff, avlingene kommer når den kommer, såing etter humør og tid... Men takk for spennende informasjon, hvis jeg en gang får anledning å gå mer detaljert til verk...

Ingvill Mydland sa...

Utrolig interessant å lese! Lærerrikt, og matnyttig, bokstavlig talt. Lykke til med tomatene!

Elisabeth sa...

Her blir ikke tomatene sådd før i slutten av mars, det er passe. Jeg har lært at såing er passe 8 uker før de skal ut. Så f.eks 15 mars = 15 mai :)
Ønsker deg også en flott uke videre :)

Elin sa...

Dette var spennende lesing. Jeg sådde tomater selv i dag. Så de skal helst stå så kaldt ja - tenke, tenke...