fredag 21. mai 2010

Å plante et tre.....

Trær er fasinerende. Og vanskelige: De skal stå på samme sted i årtier - kanskje århundrer?  Da er det lurt å tenke seg om før man planter! For noen år siden besøkte vi et "Redwood"-område i California. ("Googling på "redwoods" gir fantastiske bilder!) Det var en utrolig opplevelse å vandre mellom trær som var opptil 3000 år gamle. Stemningen blant disse gamle trærne var helt spesiell - nesten religiøs!

Her i min egen hage har vi vært nødt til å ta ned mange gamle trær de siste årene.  Når store trær forsvinner blir hele hagen annerledes. Nå planter vi nye - og forsøker å finne den riktige balansen: Vi ønsker noe som vokser raskt og skjermer for innsyn - og samtidig ønsker vi et mangfold av spennende trær som skal vokse og være til nytte og glede lenge etter at vi er borte.....

Det er utrolig spennende å dyrke trær og busker frem fra frø! Ikke akkurat å anbefale hvis man vil ha noe som raskt blir stort - men hvis man har tid til å vente litt er det veldig tilfredstillende og gøy å så sine egne trær og busker!

Her har jeg sådd sibirkornell, som skal brukes til hekk mot veien. 
De er så praktfullt røde om vinteren! 
En pakke frø har gitt 32 planter - og sibirkornell vokser fort: 
Neste år kan jeg plante dem som hekkplanter!


Alperips (Ribes alpinum) er en plante som kan brukes til mye - blant annet til å lage lave, tette hekker rundt bed og for eksempel kjøkkenhager. Jeg har sådd to frøposer, og nesten alle spirer - det skulle tyde på livskraft og overlevelsesevne!  Jeg vil plante en lav hekk rundt kjøkkenhagen for å skjerme mot kald trekk fra nord. Muligens vil jeg også plante alperips rundt noen litt sarte planter: Et mangoliatre og et valnøttre som egentlig ikke er herdige nok her på Lørenskog kan kanskje ha større sjanse til å overleve med en lun hekk av alperips rundt?

Alperips sådd i år


Et tre jeg er veldig spent på er Hvitfuru - Pinus Bungeana. Jeg har sett det i botaniske hager i varmere klima enn hos oss. Det er nydelig - og spennende: Det "feller" barken, sånn at det kontinuerlig oppstår "flekker" på stammen som først er lyst brune/hvite, og senere får mange forskjellige farger: Oransje, rød, grønne nyanser, brunt, nesten sort...... Alle frøkataloger forteller at det er vanskelig å få til fra frø, så da måtte jeg jo selvfølgelig forsøke. Jeg sådde 10 frø i vinter, og har fått to planter!  Nå skal de pottes om og stelles og dulles med etter alle kunstens regler - og kanskje, kanskje kan jeg ta sjansen på å plante dem ut på et riktig lunt og solrikt sted til neste år. Det hadde vært stas!


Jeg har også sådd Robinia (Robinia pseudoacacia). Mange av plantedelene er giftige, så jeg var veldig i tvil... Men Robinia tilhører erteblomstfamilien - og det betyr at den kan omdanne luft til nitrogen, ved hjelp av jordbakterier.  Nitrogen er den aller viktigste plantenæringen - så disse "erteblomstplantene" bidrar faktisk til å gjødsle jorden! Jeg vil plante Robiniabuskene mine i utkanten av hagen, i den delen som er fullstendig ufruktbar med hard leirjord og steiner. Kanskje Robiniaplantene vil gjøre at jorden etterhvert blir bedre egnet for ugressplanter med dype røtter, som i sin tur kan "berede grunnen" for større mangfold - og om etpar-tre år kan jeg kanskje ta også denne delen av hagen i bruk.  Tålmodighet er en dyd!

Robinia gjødsler jorden ved å tilføre nitrogen



I går plantet jeg et valnøttre. Egentlig trenger det et varmere klima -og ikke minst kortere vintre - enn vi har her på Lørenskog. Men jeg har plantet det mot sør, med en høy støttemur som skjermer mot vind, og har planer om å pakke det inn i halm og fiberduk til vinteren - og så får vi se: Kanskje, kanskje kan det overleve. Tenk så gøy å plukke sine egne valnøtter!

 

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg elsker også å så egne trær og busker..har bl.a.en selvsådd sølvgran som jeg er stolt av. Robinia har jeg også forsøkt. Ga bort mange av småplantene..beholdt to.Men selv om de skal være herdige, så frøs de altså i hjel (da var de ca 1 m høye)for to år siden..stod i potte...så pass godt på de mens de er små...VE

Magga sa...

Ser du er en tålmodig og utprøvende gartner! Håper småtrea vil trives i hagen din.Vinteren var så hard i år, så jeg er redd jeg mistet oliventreeet mitt.Venter på blad der.

solveig sa...

Hei Nina
Du har grønne fingre. Ser at du planter mye rart. Lille Aksel ville plante vannmelon så vi sådde ca 30 vannmelonfrø. De spiret så fint så nå vokser det ca 20 små vannmelonspirer i en potte i hagen. Hvor mye plass trenger de etterhvert mon tro?
Hilsen Solveig

Anonym sa...

Hvis mine kornellfrø spirer i vår, og plantene kan settes ute til neste sommer, hvordan skal de stelles i mellomtiden? (lys, temperatur etc den første vinteren.)
Mvh
Monica

nina sa...

Jeg ville latt småplantene stått ute i potte den første vinteren. Som regel er det lurt å beskytte sånne "førsteklassinger" litt, f.eks. ved å dekke til pottene eller sette dem på et beskyttet sted. Min erfaring med sibirkornell er at den er utrolig hardfør, også på småplantestadiet, og slett ikke trenger noe særskilt beskyttelse. sannsynligvis kan småplantene dine godt plantes ut til høsten allerede. Men hvis du vil stelle litt ekstra med dem, ka du jo plante dem om til store potter, passe på at plantene ikke tørker ut, la pottene stå ute gjennom vinteren - og så kan du plante en flott hekk neste vår. Klipp plantene ned med minst 1/3 etter utplanting, så får du busker som er godt forgreinet.

Regine sa...

Hei :)

Jeg liker veldig godt bloggen din og kommer til å følge den da jeg er veldig interessert i slikt, men jeg bare lurer på en ting.

Jeg har plantet ett epletre fra ett frø jeg lagret, og 1 av dem spiret. Det er nå ca 10 cm langt og har fått så mye som 6 blader. Foreløpig står det i en liten potte i vinduet mitt (bor på hybel) og jeg har brukt sugerør som støtte. Men burde jeg hatt noe plast over slikt at det vokser fortere eller noe?

Unknown sa...

Hei, jeg lurer på hvordan det går med valnøtt treet ditt. Jeg har også veldig lyst til å plante et valnøtt tre. Og Stor Robinia. Hvordan går det med dine?