torsdag 23. mai 2013

Spennende uforutsigbarhet!

I fjor startet våren i februar - i år kom den rundt 17. mai..... Da var det så tørt at da varmen kom, var det bare de aller tøffeste plantene hadde energi nok til å spire opp. Siden har det høljet ned - og dermed har hagen eksplodert, i løpet av bare noen få dager.
Jammen er det store variasjoner! Og tilsvarende vanskelig å planlegge, eller mene noe fornuftig om når man bør starte hageforberedelsene. Men hvis vi legger bort ambisjoner om å "ha kontroll" eller å kunne planlegge, er jo disse variasjonene ganske fasinerende, da!

Jeg er i hvert fall veldig glad for at jeg er "hobbydyrker", og ikke er nødt til å leve av grønnsaksdyrkingen min. Som hagebruker kan jeg tillate meg å så grønnkål nå, og håpe på at den rekker å bli moden. Og jeg kan plante ut småplanter av mais, og være såre fornøyd med å høste en håndfull kolber i september.

All respekt til de profesjonelle grønnsaksdyrkerne, som må forsøke å få avlinger "i tide" under så skiftende vær- og temperaturforhold som vi opplever nå!

Tulipaner varer i mange år!

Her på Hageflekken er det alltid spennende å se hvilke løkblomster som kommer opp. Jeg har mange av dem - det er liksom ingenting som slår de aller første blomstene i hagen.......  For noen år siden sto det å lese i Norsk Hagetidende at det var nærmest bortkastet å sette tulipaner, fordi de sjelden kom i blomst mer enn ett år. Snakk om tøys! Jeg har tulipanløk i hagen som har blomstret hvert eneste år i 10 år!

Dette er et løkbed jeg er veldig glad i: Tulipanene og narcissene blomstrer på samme tid, og "trompeten" i narcissen har nøyaktig samme farge som tulipanen. 

I går plukket/høstet/luket jeg årets første bøtte med løvetann.  Disse unge plantene legges på "tørka", og gir nydelig, helsebringende te gjennom neste vinter. Som revmatiker er jeg nesten avhengig av løvetann: Den virker rensende og vanndrivende, og inneholder samtidig viktige mineraler (spesielt kalium): En skikkelig leddverk-kriger!

Årets første bøtte med løvetann: Her står plantene i vann over natten for å rense bort jord og skitt. I morgen lempes de over i tørkemaskinen bak bøtten - og så har jeg helsebringende te til vinteren!



Løvetann er jo en fantastisk plante: Knoppene må absolutt tas i bruk! Den enkleste måten er rett og slett å frese dem lett i godt smør på middels sterk varme - nydelig tilbehør til f.eks. speilegg, omelett og eggerøre!  Eller de kan sursyltes: Legges ned på glass med eddik og salt og sukker. Da kan de tas i bruk til vinteren som sursøtt tilbehør til både kjøtt og fisk.

De aller mest velsmakende løvetannknoppene sitter midt i planten, langt ned. 



For to år siden fikk jeg oppfylt en drøm: En utebod rett ved det lille drivhuset mitt, med et tak som strekker seg over området mellom boden og drivhuset. En deilig ute-arbeidsplass under tak. Der har jeg "innredet" med hyller og arbeidsbord og knagger og kroker og tønner og bøtter til alskens formål. I går foretok jeg enda en oppgradering: Jeg skrudde opp en infrarød varmovn, kjøpt på Jula for et par hundrelapper. Og den funker! Nå kan jeg så og plante og potte om, uavhengig av både vær og temperatur ute. Så da kan vær og temperatur være så uforutsigbare som  de bare vil: Jeg er så priviligert at jeg kan fortsette å pusle med mitt......... :-)

Infrarød varmovn som funker! Kanskje jeg skulle montere en hengekøye her på ute-arbeidsplassen? Fristende....... 


3 kommentarer:

Fagertunhagen sa...

Så spennende å bruke løvetann! Hva er det du tørker til te? Er det roten eller bladene eller alt?
Jeg syns det varierer litt etter slag hvilke tulipaner som kommer igjen og igjen. Jeg har litt av begge deler og supplerer for hvert år.
For en deilig arbeidsplass du har laget deg! Den høres utrolig praktisk ut.
Ha en fin dag:)

Jannibele sa...

Nydelig og delikat harmoni mellom narcissene og tulipanene. Spennende at løvetannen kan brukes til så mye. Den har et ufortjent dårlig rykte som ugress i hagen. Takk for at du løfter den frem:) Ha en fin helg.

nina sa...

Ja, jeg er enig i at tulipanene er variable. En tulipansort jeg synes er vanskelig, er papegøyetulipanene - og det er synd, for de er jo så utrolig lekre! Kanskje har det å gjøre med at de er "mer foredlet" enn andre? Har tenkt å prøve å grave løken opp etter blomstring, og plante den igjen til høsten - og se om det funker. Spennende!
Takk for hyggelige kommentarer!