mandag 24. mai 2010

Amaryllis i mai?

De fleste av oss har en eller annen gang hatt en Amaryllis rundt juletider. Julen 2008 hadde jeg flere - og så ble de grusomt forsømt utover våren. De sto bare der - og etterhvert satte de frø. Omtrent samtidig tok jeg meg voldsomt sammen og la løkene i fuktig torv, kuttet av visne blader, satte dem kjølig - i det hele tatt gjorde det en gartner med respekt for seg selv bør gjøre med løkplanter.....  Og så tok jeg vare på frøene. Lot dem få oppholde seg i en kaffefilter i noen uker for å tørke ordentlig inn, før jeg dyttet dem inn i en plastpose med "glidelås" som ble plassert i kjøleskapet.

I september puttet jeg alle frøene (38 stk.) tett i tett ned i jorden i en vanlig potte, dusjet litt, strødde jord over, dusjet litt til, dyttet ned en merkepinne  med "Amaryllis, flere sorter, egne frø, 15/9-09", og satte på en hylle litt bortgjemt på det rommet jeg liker å kalle "planterommet mitt".  (En tidligere matbod, fullt vinterisolert, hvor jeg har satt opp Ivar-hyller fra Ikea og hengt opp plantebelysning).



Potten har stått på et undervanningsbrett hvor jeg har hatt mange forskjellige planter for kortere eller lengre tid - og egentlig har den vært nokså forsømt.  Nokså raskt kom det opp blader, og de har blitt lengre og lengre - og i dag tok jeg meg sammen og forbarmet meg over disse små amaryllisplantene. Gjett om jeg ble imponert da jeg fjernet potten: Her var tett-i-tett med småløk med utrolig kraftige rotsystemer!

På åtte måneder har Amaryllis-frøet utviklet seg til en liten løk med kraftig rotsystem og store blader


Jeg puttet hver liten løk i en potte for seg, i godt gjødslet jord. Det viste seg at 38 frø ga 36 livskraftige planter! Det er en aktverdig spireprosent for en plante som ikke er herdig i vårt klima, og som setter frø
under forhold som egentlig er de verst tenkelige for plantetrivsel:  Stuene våre i vintermånedene er mørke, tørre og varme, mens de fleste planter vi omgir oss med trives best med lys, høy luftfuktighet og temperaturer i underkant av 20 grader.....

Nå kan småløkene få lov til å stå i ro en stund inne, og komme seg over omplantingsjokket. Deretter kommer jeg antakelig til å sette hele plantebrettet ut i hagen, litt skyggefullt under hekken. Samtidig tror jeg at jeg vil klippe ned bladene: På dette stadiet vil jeg at løken skal vokse - ikke bladene.  Så må småplantene inn til vinteren - muligens setter jeg dem rett og slett helt mørkt i en vinterisolert bod eller i garasjen.  Neste vår blir det "same procedure as last year" - og det blir det nok også etpar år til. Men julen 2014 har jeg antakelig hjemmedyrkede amaryllis å gi bort i julepresang! Det blir staselig!

5 kommentarer:

Magga sa...

Imponerende!

nina sa...

Neida, absolutt ikke - først og fremst ganske gøy! Men tusen takk allikevel!

Anonym sa...

Hvordan gikk det med plantene ? Kom det blomster på de ?

Anonym sa...

Hvordan gikk det med plantene ? Kom det blomster på de ?

Anonym sa...

Hvordan gikk det med plantene ? Kom det blomster på de ?