tirsdag 25. mai 2010

Sommerfuglbed?

Alle hageblader og -bøker med respekt for seg selv har et avsnitt eller en artikkel om "sommerfuglbed". Der finner vi oppskriften på samplantinger som tiltrekker seg sommerfugler. Og bilder av praktfulle sommerfugler som svever over eller hviler på fargerike planter - gjerne i solnedgang. Frøfirmaer selger "frøpakker" til sommerfuglbed. Planteleverandører selger småplanter som "sommerfuglbed-konsept.... "

I en økologisk hage ønsker vi selvfølgelig sommerfugler velkommen. De er en del av det mangfoldet vi ønsker å oppnå. Men egne "sommerfuglbed"??

La oss et øyeblikk forflytte oss noen år eller tiår bakover i tid, til naturfagundervisningen på skolen. Hva lærte vi om sommerfugler der? Jo, noe sånt som at når eggene klekkes kommer det larver ut, de spiser og vokser og trives og etterhvert blir de til pupper, og så til sommerfugler som i sin tur legger egg om høsten. 

Hva tror vi at disse larvene som kommer ut av eggene om våren spiser, før de forpupper seg?  Planter selvfølgelig. Og hvis du har laget et sommerfuglbed, vil det være dine planter de spiser. Så når sommerfuglene etterhvert kryper ut av puppen vil de fortsatt være et praktfult skue - men bedet ditt vil være nokså sørgelig oppspist og maltraktert........

Da må det være bedre å forsøke å skape et mangfold:  Mange planter som sommerfuglene liker - men spredt og fordelt rundt om i hagen. Da kan vi alltids leve med at en plante hist og her er blitt til larvemat.

Ensidig fokus, målretting, prioritering, monokultur - ingen av disse begrepene passer inn i en økologisk hage. Innfallsvinkelen blir feil!

Anlegg "sommerfuglbed" - og opplev at plantene dine blir oppspist.  Sats på mangfold - og nyt sommerfuglene i hagen din!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tusen takk for flott blogg! :)

Jeg bor i terrasseblokk, så jeg har ikke hage, men en flislagt terrasse. For 3-4 år siden var jeg ganske så flittig, hadde plantet masse frø og gledet meg over at det ble riktig frodig og fint der ute. Men så begynte ting å skje. Bladene på blomstene (og nesten alle urtene mine) ble sakte men sikkert oppspist. Jeg skjønte ikke hva i all verden som skjedde, men plutselig fikk jeg øye på en flott liten larve. Så en til, og en til og en til... Flere titalls! Visste ikke hva i all verden dette var, så jeg puttet noen i et glass med luftehull og tok dem med til et hagesenter. De fortalte at det var sommerfugllarver! På en eller annen måte hadde jeg fått meg mange sommerfuglegg (sammen med nyinnkjøpt jord?), og de levde på plantene mine og spiste seg feite og store. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, men jeg hadde ikke hjerte til å drepe dem. Så det endte med et skikkelig omplasseringsprosjekt. De ble alle plukket ned fra plantene, puttet sammen med endel ringblomstblader i glass, så kjørt av gårde og så satt ut blant masse skvallerkål, langt fra nærmeste hus/hage... Håper de alle fikk leve godt der, for så å bli vakre sommerfugler, men på min veranda ville jeg ikke ha dem! Det året var et katastrofeår, de ødela omtrent alt jeg hadde plantet. Det var vel også bare en eneste urteplante de lot være i fred (og åpenbart ikke likte), jeg fikk ikke et eneste blad til sommermaten... Det lille jeg hadde igjen mistet jeg dessverre i frost i løpet av den påfølgende vinter, så jeg begynte på bar bakke neste vår. Men da ble det en annen tilnærming. Med lite plantebudsjett måtte jeg være litt kreativ. Kom ikke i gang tidlig nok til planting av frø heller, og var redd for at det skulle bli nye sommerfugllarver, særlig hvis jeg skulle plante ringblomster, som åpenbart var deres favorittmat... Så jeg fikk en del småtrær som skulle ryddes bort på tomta til noen venner (lønn, rogn osv), fant noe andre steder ute (bl.a. bregne), fikk avleggere av noen få stauder og la til slutt bare til et par sommerblomster. Det var alt. Nå som det har fått gro seg mye større i store potter (og med ekstra god "mat" i form av brukte, tørkede og så fint oppmalte teblader, noe som gjorde at de plutselig skjøt voldsomt fart, mye mer enn den organiske gjødselen hadde gjort - så det er virkelig bra for plantene. Finmalt går det fort ned i jorda med vanning og regn), er terrassen mer frodig enn før, men v.h.a. nesten ingen innkjøp. Og, gøy å ha litt annerledes planter enn det som er vanlig - å ha fått brakt litt av naturen inn på terrassen... :) Og, ikke minst, trærne er herdige planter jeg ikke trenger å bekymre meg for. De klarer seg nesten uten kunstig vanning, regnet gjør det meste. De er plantet i store potter (dvs. store søppeldunker fra Ikea i galvanisert stål med dreneringshull og hjul skrudd fast under), og de ser ut til å trives med det. Fremover blir utfordringen å klare å klippe dem slik at de holdes nede i størrelsen jeg ønsker - må lære meg om dette... To av trærne består av flere småtrær som jeg har flettet sammen. Ett tre, bestående av 10-12 småtrær, dukket bare opp helt av seg selv i potten til en gammel plante, trær i området rundt blokka må ha frødd seg. Av nysgjerrighet gav jeg de små en egen potte i stedet for å bare luke dem bort, og nå er de over meteren høye, skal snart formes på et eller annet vis slik at det blir seende ut som en plante, kanskje jeg må prøve noe nytt... :)