fredag 28. mai 2010

Snegler

Jeg ser at snegler er et diskusjonstema på mange hageblogger og nettsteder. Og iler til med et lite innlegg: Jeg må tilstå at jeg ikke riktig forstår hysteriet rundt snegler - de siste årene er det fokusert på "mordersneglen"...

To fakta gjelder alle snegler: De liker ikke kalk, og de liker ikke skarpe partikler i overflaten.

Jeg har aldri skjønt hvorfor ikke flere har oppdaget at skjellsand er den perfekte snegle-bekjemperen. Skjellsand har skarpe kanter, som sneglene unngår å bevege seg over. I tillegg inneholder skjellsand kalk - som er ren gift for sneglene.

Fasit: Et "dryss" med skjellsand rundt alle bed - nå, og noen flere ganger i løpet av sesongen, eliminerer snegleplagen.

Skjellsand fås i noen hagesentre (be dem om å bestille hvir de ikke har på lager), og på Felleskjøpet. Den selges i grov og fin utgave - hvis du har et snegleproblem er den grove utgaven best.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan være lurt..men husk at ikke alle planter LIKER kalk da, unntatt de som er kalkelskende..Vet ikke hvor mye sniler du har i din hage,(snakker om Iberia nå)men her hos meg kan jeg plukke en hel to liters isboks hver eneste kveld (etter flere ukers regn nesten TO bokser)Det er bedre å drepe så mange så mulig, døde sniler legger ikke egg! De som er i hagen din, Nina og holder seg unna kalkbedene dine, legger fremdeles 1000 vis av egg, under busker, i komposten, eller hos naboen...Død over snilene!! Hehe..VE

nina sa...

Ja, absolutt død over sneglene!! Poenget mitt er at skjellsand er god beskyttelse for planter vi ønsker å beskytte spesielt. Og kalkvirkningen er såpass mild at til og med rhododendron tåler den, etter min erfaring. Men selvfølgelig må vi plukke og drepe og pine og plage udyrene så mye som mulig i tillegg! :-)