torsdag 29. juli 2010

Urtetørking for vinteren

I dag startet årets innsamling av planter og frø for tørking og lagring. For noen år siden kjøpte jeg meg en tørkemaskin til å tørke sopp. Nå bruker jeg den til stadig mer! Blant annet tørker jeg ofte rester av grønnsaker, kjøtt og fisk og bruker i supper og lapskaus. Enkelt, praktisk når man har begrenset plass i fryseren - og veldig godt!

Men akkurat nå er det planter som tørkes. I skrivende stund står tørkemaskinen nede på planterommet med 10 kurver, fylt av skvallerkål, brennesle, ryllik, kjerringrokk, kamilleblomster og solbærblader.  Alt dette blir til mat og drikke og krydder og medisin som skal vare hele vinteren. Jeg bruker så lav temperatur som overhodet mulig, og øker heller tørketiden enn temperaturen.

Her er et tørkebrett fylt med kamilleblomster. Teen fra friske kamilleblomster plukket i hagen smaker ganske annerledes enn kamillete fra butikken!


Selvfølgelig går det fint an å tørke urter i stekovnen også - det gjorde jeg selv i mange år. Da legger man plantedelene tynt utover en rist oppå matpapier, setter ovnen på laveste varme, og lar stekovnen stå på gløtt - f.eks. med en gryteklut i sprekken. Tørketiden må man finne ut av selv - den kan være alt fra noen timer til over ett døgn.

De urtene som står til tørking nå, blir nok brukt til vinterens "heksebrygg" mot forkjølelse. Senere tilsetter jeg mynte og salvie. Noe av blandingen bruker jeg som te - helst forebyggende. Noe legger jeg ned i vin, som inntas i dråper eller med teskje: Uttrekk i vin virker fint hvis forkjølelsen har "slått seg på magen", og kan gis i bittesmå doser også til små barn. Litt legger jeg på ren sprit. Det øker selvfølgelig holdbarheten, men må fortynnes kraftig før bruk.

Her i huset er det "tvungen omgang" med mors heksebrygg når forkjølelsestiden setter inn. Ondsinnede familiemedlemmer påstår at heksebryggene smaker så fært at man er nødt til å holde seg frisk for å unngå dem. Selv har jeg klokketro på disse bryggene - først og fremst forebyggende, men også helbredende.

Jeg kommer til å skrive mye mer om tørking og anvendelse av urter i bloggene utover høsten!

5 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

Hyggelig å lage til eget fra hagen, regner med at smak og kvalitet blir bedre enn i mer industrielt fremstilte produkt.

nina sa...

ja, kjempehyggelig å lage - og veldig hyggelig å ha som gaver! jeg mener jo bestemt at smaken blir bedre, selvfølgelig..... men i rettferdighetens navn skal det sies at det finnes innmari mye godt å få kjøpt også! for eksempel på gårdsutsalg rundt omkring og på bondens marked..... :-)

Fies notiser sa...

Ahhh - enda en informativ artikkel fra deg, Nina :) Jeg gleder meg til å høre mer om hvordan du bruker disse tørre urtene. Selv har jeg utsatt min lille, planlagte sanking til etter regnværet...

nina sa...

....jeg har heller ikke fått sanket noe mer - nå er jeg redd plantene drukner snart! Takk for hyggelig kommentar!

nina sa...

....jeg har heller ikke fått sanket noe mer - nå er jeg redd plantene drukner snart! Takk for hyggelig kommentar!