tirsdag 18. mai 2010

Godt med gode hjelpere!

I april skrev jeg om chiliplantene mine, som var angrepet av skadedyr. Jeg har ikke greid å bli kvitt ufyselighetene, og begynte nesten å resignere. Tanker som "Jeg kan jo kjøpe chilli på Ultra.....", ble stadig mer påtrengende....

Noen av plantene er "rene". Dem har jeg flyttet ut i drivhuset. Men det er jo galskap å flytte planter med skadedyr på ut i et drivhus, så jeg satte rett og slett et titalls hardt angrepne planter ut i hagen. Og har fått strålende hjelp:  Marihøner og maur har fått seg noen festmåltider - i dag kunne jeg flytte ti nye planter inn i drivhuset. I morgen tenker jeg resten av dem er helt fine.  Et godt eksempel på at økologisk hagebruk er lurt: Hadde jeg  sprøytet i hagen ville antakelig marihønene funnet seg et annet sted å være - og jeg ville blitt nødt til enten å kaste eller sprøyte chiliplantene mine.......

Marihønene har fått seg et festmåltid - og jeg har fått friske planter!

 

Ingen kommentarer: